Aarhus City Lab

Evaluering af delebilsprojekt

Aarhus Kommune indgår i projektsamarbejde med TADAA! – en delebilsordning -  om udbredelse af el-delebiler i Aarhus. Visionen er, at århusianske borgere skal vælge at udskifte 1000 konventionelle biler med el-delebiler – og gennem denne proces at øge kendskabet og adgangen til elbiler. Samarbejdet skal skabe lettere adgang til miljøvenlig transport gennem deleøkonomi. Delebiler kan erstatte mellem 4 og 10 konventionelle biler, og dermed understøtter aktiviteten samtidig arbejdet med mobilitet og parkering i byen. Projektet er en del af partnerskabssamarbejdet mellem Aarhus Kommune og Erhvervsministeriet, der gør Aarhus til deleøkonomisk forsøgsby.

Insero evaluering
I efteråret 2017 er der lavet en evaluering af Insero angående brugen af TADAA!. I denne kan man konkludere, at delebiler ikke fortrænger konventionelle biler – endnu – men at delebilsordningen derimod erstatter cykler og offentlig transport. Mange brugere peger på, de bruger delebilsordningen, når de eksempelvis skal hente børnebørn eller handle stort i Bilka eller Ikea. Delebilen er for mange brugere en luksus i hverdagen, der giver muligheder og øger mobiliteten.

Det betyder, udviklingen går i den rigtige retning. Der er stor tilfredshed hos brugerne, der peger på fordelene ved ikke at eje en bil. Eksempelvis at den er ladet op, altid ren og er desuden altid tilgængelig. Mange peger på de udskyder eller dropper købet af en privatbil, men dette kan man ikke dokumentere endnu. Det indikerer dog skiftet til de miljøvenlige delebiler er undervejs, da oplysningen på området hele tiden bliver bedre og mere omfattende. Der er et stort oplysningspotentiale i at fortælle, man ikke har et behov for at købe en bil, hvis en delebil er tilgængelig, da mange brugere siger, det med TADAA! er let ikke at eje en bil selv.

Mange brugere peger på, prisen stadig er en udfordring for TADAA!. Ofte er det for dyrt, for eksempel hvis man har en overnatning i forbindelse med køreturen. Flere peger på, de godt er klar over, elbiler stadig er dyre og prissætningen afspejler dette, men at de derfor også har en stor brugervenlighed i form af automatgear, baksensor, m.m., hvor også det miljøvenlige perspektiv er vigtigt for brugerne.

TADAA!-bilerne er tiltænkt boligforeninger, og er derfor fortrinsvis tilgængelig for beboerne. Ingen peger på, det øger fællesskabet beboerne imellem, men at de ser fordelene i relativt få skal dele bilen. De har dog en fællesskabsfølelse om bilen, så den er altid ladet op og rengjort til den næste.

Der er 24 el-delebiler i Aarhus Kommune, hvilket regnes som et godt resultat set i forhold til et ellers svigtende elbilmarked. Transportområdet er et centralt indsatsområde i klimaindsatsen og en milepæl i Aarhus Kommunes klimaplan frem til 2020 er, at andelen af el-biler fortsat er over landsgennemsnittet. Det hjælpes på vej af el-delebilerne og det vurderes at projektet alene har øget mængden af elbiler i Aarhus Kommune med 5 % i 2017.