Aarhus City Lab

Internet Week Denmark er den skandinaviske tredje vej

Når Aarhus i fem dage om året skal være hele Danmarks internet-hovedstad, kræver det blod, sved og engagement hele vejen rundt om bordet. Med Aarhus Kommune, Smart Aarhus og stærk opbakning fra private virksomheder er Internet Week Denmark et vellykket eksempel på den såkaldte skandinaviske tredje vej.

Fem dage i internettets navn er netop afsluttet i Aarhus. For andet år i træk samledes branchefolk, pionerer, uddannelsesinstitutioner og andre offentlige organisationer i Aarhus under Internet Week Denmark, hvor mere end 4500 besøgende lod sig inspirere af omkring 100 events.

Borgmester: Internet Week Denmark viser Aarhus’ stærke it-position
Efter succesen i 2014 gav Aarhus Byråd en treårig bevilling, og dermed var Internet Week Denmark sikret frem til 2017.

"Allerede sidste års succes for Internet Week Denmark viste, hvor stor interessen er for nettets nye muligheder. Jeg er stolt af, at vi i Aarhus har et miljø, hvor kommune, uddannelsesinstitutioner og det private erhvervsliv kan gå sammen om at stable så stærk en event på benene. Efter to vellykkede år har Internet Week Denmark sat en tyk streg under det potentiale, der stadig ligger i internettet, og Aarhus’ stærke position i internetøkonomien," siger Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard.

Den skandinaviske tredje vej
Idéen om Internet Week Denmark er fostret i Smart Aarhus, som er et netværk initieret af Aarhus Kommune, bestående af uddannelsesinstitutioner og private virksomheder, som ønsker at fremme digitalisering og skabe fremtidens ‘smarte by’. I internettets ånd er Internet Week Denmark baseret på crowdsourcing og crowdfunding. Virksomheder, uddannelsesinstitutioner, netværk og enkeltpersoner gør Internet Week Denmark mulig ved at organisere og finansiere arrangementer. Foruden de der afholder events, bidrager over 40 virksomheder og institutioner med deres arbejdskraft, services og viden samt økonomiske bidrag.

"Uden for Danmark betragtes Smart Aarhus’ tilgang som en skandinavisk tredje vej baseret på tætte partnerskaber og direkte brugerinvolvering. Tilgangen adskiller sig både fra den mere kommercielle amerikanske og fra den mere statsstyrede asiatiske tradition for byudvikling. Det er Internet Week Denmark en tydelig manifestation af," siger Anne Marie Pahuus, der er med i formandskabet for Smart Aarhus og prodekan ved Aarhus Universitet.

Creuna: Mere end et sponsorat
Ud over at være stiftende partner har det digitale bureau Creuna for andet år i træk bidraget med konceptudvikling, netværk til andre aktører i branchen og ikke mindst festivalens visuelle identitet og website, der er Internet Week Denmarks naturlige omdrejningspunkt.
Ifølge adm. direktør Roar Nissen er Creunas involvering i Internet Week Denmark ikke blot et almindeligt sponsorat, men en del af en generel bevægelse for Aarhus som digitalt fyrtårn:

"Vi er en del af internetøkonomien. Som virksomhed i Aarhus, som arbejdsgivere for stærke fagfolk og som konsulenter for nogle af Skandinaviens største virksomheder. Vi ser Internet Week Denmark som en festival, der fejrer internettets betydning for branchen, men også som det forum, der initierer nye landevindinger og netværkspotentialer for borgere, samfund og erhvervsliv. Det er i tråd med Creunas værdier – og derfor engagerer vores medarbejdere sig fuldt ud i at støtte den fælles ambition for festivalen som et kompetencemæssigt fyrtårn," forklarer Roar Nissen. 

Du kan læse mere om Internet Week Denmark på www.internetweekdenmark.com.